Månadens butik november 2023: Bjs Mode

“Vi är som ett litet varuhus” – säger Bettan, ägare av månadens butik, BJs Mode, som vi hittar på 340 kvm i centrala Linköping. I det lilla varuhuset finns kläder för både fest och vardag, parfym, hudvård och en liten herravdelning. Personalen har expertis inom varje område, vilket är något som Bettan menar är extra kul att ha möjlighet att erbjuda kunderna. Läs hela intervjun nedan! 

Berätta om BJs Mode, hur började allt?
Jag har alltid jobbat och haft ett intresse av mode och kläder, jag är i grunden utbildad skräddare och har i 10 år haft en egen atelier. Jag drev ateljéen på halvtid och arbetade  på min mans kontor resterande tid.  Det fungerade bra men jag kände att jag saknade kundkontakten och sökte mig till det som idag är BJs mode för att börja arbeta i butiken. När jag varit anställd i 11 år presenterades möjligheten att köpa loss damavdelningen i butiken som annars hade stängt ned, jag tillsammans med min man Johan tog den möjligheten och startade BJs Mode i mars 2012. BJs står just för Bettan och Johan. Sedan dess har jag tagit in nya varumärken men även behållit många som såldes innan jag tog över, jag arbetar medvetet med att anpassa sortimentett till min kundgrupp. 

I butiken hittar kunden flera olika spännande varumärken, vad har ni för strategi när det kommer till ert sortiment?
Min strategi när det kommer till sortimentet är att det ska vara varierat, jag vill att mina kunder ska hitta varumärken och plagg som passar både till vardag och fest. Min tanke är att tre generationer ska ha möjlighet att handla på BJs, där har jag min egen familj i åtanke. Plagg till mina döttrar i 45 årsåldern, mig i 65 årsåldern och min mamma i 90 årsåldern finns i butiken och det är med det tankesättet jag gör inköpen. Hos oss hittar kunden också badkläder, hudvård och parfym, så vi är som ett litet varuhus. Min personal har bakgrund inom  olika områden så det är perfekt att ta tillvara på deras expertis.

Vilket skulle du säga är ert största framgångsrecept?
Att vi är en butik med personlig service, vi sätter alltid kunden i fokus och arbetar aktivt för att ge kunden den hjälp och upplevelse den efterfrågar, vilket ibland är jättemycket och ibland bara att säga hej. Vi i personalen arbetar väldigt bra ihop som team och det märker kunderna, butiken är en mötesplats med mycket glädje. De varumärken som vi har i butiken håller hög kvalitet och många av dem säljs endast av oss i närområdet. 

Hur arbetar ni med kundflödet till er butik?
Vår starka kundklubb och återkommande kunder är en stor del av vårt kundflöde, och det är relationer som vi värnar om. Vi har ingen webshop men arbetar istället mycket på Instagram och Facebook där vi når vår målgrupp och kan skapa kundflöden. Sedan anordnar vi modevisningar fyra gånger per säsong i butiken, mingelkvällar men också modevisningar hos olika föreningar runt Linköping.  

Hur tror du att framtidens butik kommer se ut?
Jag tror och hoppas att framtidens butiker kommer att erbjuda personlig service, kundernas behov av det är något vi alla har märkt av sedan pandemin tog slut. Vi kommer att fortsätta att arbeta relationsbyggande och med “personal shopping” i framtiden, för att det är något vi verkligen tror på!   

Nyheter