Månadens butik juni 2023: Visko
I Skene hittar vi Visko, månadens butik för juni 2023. Företaget är ett familjeägt skoföretag som började som skomakeri på 70-talet och idag drivs av andra generationen. Idag är butiken utbyggd till lite mer än det dubbla och erbjuder skor till hela familjen. Vi har träffat Petra, som är delägare och inköpsansvarig i butiken, för att få höra mer om bland annat företagets utveckling och hennes tips på hur man bemöter kunden på allra bästa sätt.
Berätta om Visko, hur började allt?
Vår far Stig Börjezon startade Visko, han var från början skomakare på 70-talet. Han fick ett erbjudande tillsammans med två arbetskamrater att köpa loss företaget Viskadalensskoindustri år 1980. Då byggdes den lokal som vi fortfarande huserar idag. Dock gick tillverkningen trögt i mitten av 80-talet och de var tvungna att komma på en ny riktning för företaget, vilket blev att börja bedriva skoförsäljning. Till en början i en blygsam skala med mestadels konkurs- och restpartier. Han blev snart ensam ägare och expanderade under 90-talet och byggde då ut lokalerna till det dubbla. Sedan dess har vi byggt ut en gång till och har nu en butiksyta på ca 1200 kvm – och ett lika stort lager.
Vi gjorde ett generationsskifte 2014 och nu är det Stigs barn; Petra, Fredrik, Sandra och Sofia som äger rörelsen. Vi har cirka 12 anställda i företaget och även barnbarnen till Stig arbetar i butiken, vilket är fantastiskt roligt. Tyvärr gick Stig bort i augusti 2022 efter en kort tids sjukdom.
Vad erbjuder ni för sortiment och vilken typ av kund riktar ni er mot?
Vi startade en enkel webbhandel två år innan pandemin, vilket var skönt när försäljningen dök 2020. Då utvecklades den till att bli en jättebra plattform för våra kunder. Vi har även öppnat ett litet skomakeri i vår lokal. Vi har länge saknat en skomakare på orten, så beslutet togs att Fredrik och en av våra anställda Jenny utbildade sig med hjälp av Brunner. Idag kan vi erbjuda bland annat sömnadsarbeten, byte av dragkedjor, limning och klackning, vilket är väldigt uppskattat.
Hur arbetar ni med er strategi när det kommer till sortiment?
Vår affärsidé har alltid varit att ha skor till hela familjen, därav vårt väldigt breda sortiment med det mesta i skoväg. Vi erbjuder allt från det lite billigare, till dyrare märkesvaror. Vi har även sedan tre år tillbaka en stor avdelning med barnkläder och väskor. Vår största kundgrupp är barnfamiljer, men vi vänder oss givetvis till den breda massan. Vi vänder oss till dem som är ute efter ett stort utbud och en fin personlig service.
Vilka är dina bästa tips på hur man bemöter kunden på bästa sätt?
Hos oss är alltid kunden i centrum och service är det absolut viktigaste. Kunden måste bli sedd direkt när hen kliver in och då erbjudas hjälp. Vi får ofta höra att vi har en väldigt kunnig och trevlig personal, vilket värmer i hjärtat. Det är sällan kunden inte hittar det den söker hos oss.
Vilket skulle du säga är ert största framgångsrecept?
Att vi har blivit det vi har blivit idag beror nog på vår fars brinnande intresse att hitta bra skor till bra priser. Hans vision lever kvar, att ha möjlighet att erbjuda så mycket som möjligt under ett och samma tak. Att försöka få ett stort och unikt sortiment som inte kedjorna kan matcha. Tid är pengar och många av våra kunder uppskattar att inte behöva åka runt i fler butiker för att hitta det man behöver.
Visko på sociala medier:
Instagram: @viskobrands
Facebook: @visko
På bilden ovan: Syskonen som driver Visko Fredrik Börjesson, Petra Gustafsson, Sandra Börjesson och Sofia Lagerhult.