Du besöker som Besökare

Månadens butik: O’sofina

Butiken O’sofina på Nockeby torg i Bromma drivs av Lotta Christersdotter och erbjuder kunden ärlig och professionell hjälp att hitta rätt kläder för de flesta tillfällen. Vi tog en pratstund om hur de ställde om sina uppskattade visningar digitalt, om samarbetet med det lokala skrädderiet och det roligaste och mest utmanande med att driva butik.

”Vi är omnämnda som butiken som gör vardagen till fest och det tog jag till mig och det stämmer! Vi anser att ett snyggt och tryggt yttre ger ett lugnt inre. Hos oss hittar kunderna kläder från många härliga mindre och större leverantörer som är mer eller mindre kända. Vi anser att kläderna och inte nödvändigtvis varumärket ska locka, men med bra märken blir kunderna trogna och kommer igen och igen. Hållbarhet tänker vi mer och mer på. Kunderna uppskattar att vi har koll på vad de köpt tidigare som de kan komplettera med nytt och att vi i butiken är duktiga på att hitta det där lilla extra för garderoben. Hos oss är det nära till skratt i butiken och det behövs i den tid vi lever i nu och alltid.”, berättar Lotta.

Covid-19 har betytt en hel del omställning, hur har det varit för er? Bland annat har ni satsat på digitala modevisningar, berätta!
”När covid-19 slog till 2020 och vi hade 480 bokade biljetter för 10 visningar tänkte jag hur gör vi nu? 
Med lite enkla inköp av en mikrofon till telefonen och en bra app (InShot) spelade vi in en personlig visning i samma stil som kunderna är vana att se från oss och klippte själv ihop den – man fixar mer än vad man tror! Via kundutskick och Youtube spred vi den och den blev så uppskattad att över 1000 kunder tittat. Sedan ringde det kunder och bokade varor som vi själva åkte ut och levererade hos kund. Dagen efter tog vi det som inte passade tillbaka och kunden Swishade till butiken, en härlig boost för oss i den supertuffa tiden och kunden kände sig sedd och uppskattade också att hjälpa oss. Vi kommer fortsätta med detta under hösten och även vi kan ha visningar på plats i butiken igen kommer vi även att filma för att nå flera kunder som gillar oss. Detta var det bra med covid-19, att jag lärde mig detta!”

Ni har ett samarbete med en lokal skräddare, hur fungerar det?
”Vi jobbar tight med bland annat Nockeby Sko & Skrädderi på vårt torg. Innan kunden bytt om och betalat har Abbe sytt upp byxorna i rätt längd, klockren service tycker kunden!”

Vad är det roligaste med att driva butik?
”Det roligaste jag vet med att driva min butik är alla härliga människor man får att blomma upp och känna sig så där onödigt snygga! Genom mitt långa arbete med kläder, både inom produktion och nu i detaljhandeln, måste jag skryta med att jag faktiskt har bra koll och kunskap inom området. Jag tycker att digitala områden som Instagram och Facebook är bra forum att kommunicera med mina härliga kunder utifrån. Jag gillar också att stärka kunden som oftast har något som de ej är nöjda med och få dem att inse att alla, oavsett om de är underviktiga, överviktig – vad är normalviktig? – är JÄTTEVIKTIGA och att varje dag möta olika utmaningar stimulerar mig enormt!”

Vilken är den främsta utmaningen med att driva butik idag och hur gör ni för att överkomma den?
”Ja, hur övervinner vi mindre butiker stora drakar och näthandel? Min tanke är KUNDEN i fokus, service och ännu mer service, att se kunden. Genom att ha rätt produkter i butiken och påminna fysiska kunder om att de är KLIMATSMARTA när de handlar i butik. Det är viktigare att shoppingen är en upplevelse.”

Hur tror ni att framtidens butik kommer att se ut?
”Om framtiden tror och hoppas jag att kunder nu under covid-19 insett att lokala handlare är guld värda, att vi behövs och att en butik sysselsätter många olika yrken som är bra för Sveriges BNP bör och ska finnas kvar. Jag tror också att det blir ännu viktigare med upplevelsen, proffsigheten av oss säljare. Fysiska möten är bra endorfiner för hälsan! För vem vill ha tomma lokaler i städerna, det börjar konsumenterna se och förhoppningsvis tänker de då till att allt inte ska köpas digitalt och inser att det är tidsbesparing att fixa rätt storlek och färg direkt hem i påsen genom hjälp av oss istället för en massa köande till paketutlämningen.”

Läs mer på Osofina.se.

Nyheter