Månadens butik januari 2022: Ellen´s Corner

Ellen´s Corner är en butik i Vallentuna Centrum med ett sortiment som inkluderar allt från mode och accessoarer, till inredning och presenter. I samband med att vi utsåg Ellen´s Corner till månadens butik januari 2022, passade vi på att ställa några frågor till ägaren Linda Lägdén. Vi pratade bland annat om hur det kommer sig att hon startade butiken, hennes synsätt på kundbemötande och huruvida hon tror att ett bredare sortiment med olika sorters produkter är viktigare idag än vad det varit tidigare. 

Berätta om Ellen´s Corner, hur började allt?
”Året var 2016, det var då allt började – mitt äventyr med Ellen´s Corner. För det är verkligen så det är, varje dag känner jag mig lyckligt lottad som har en butik som jag får komplimanger för och mina kunder är så fantastiska. Vi har väldigt roligt tillsammans!

Jag hade passerat 40 år & det var dags för nya utmaningar. Vad ville jag? Jag har erfarenheter inom service, är utbildad coach samt har ett intresse för mode & design, hur skulle jag kunna kombinera det? Känslan att vara min egen chef lockade och när en liten lokal på 30 kvm, som låg på en avsides gata till Vallentuna Centrum, blev ledig så tänkte jag att ’varför inte prova att skapa en härlig mötesplats’. En sprallig, glad och driven skånetös med visioner och affärsid’e om en mysig livsstils butik växte fram, det blev Ellen´s Corner. Det var pirrigt i början men jag kände att sortimentet blev uppskattat och kunderna hittade till butiken fastän den låg lite avsides. Redan efter 1 år kände jag att jag vuxit ur lokalen och behövde större. Jag flyttade ifrån min superfina lilla mysiga lokal till ny lokal på 95 kvm. Allt har gått så fort och jag träffar nya nyfikna kunder som hittar till oss varje dag. Idag, 5 år senare, består mitt Ellen´s team av Fia som är heltidsanställd samt Josephine som är timanställd. Världens finaste team och vi har underbara dagar på Ellen´s tillsammans. Jag vill ha fin energi och känsla i butiken och kunden i fokus. Vi vill gärna ge våra gäster en upplevelse som de tar med sig oavsett om de handlat något eller inte. En känsla av att de betyder mycket för oss och vi är nyfikna på hur vi på bästa sätt kan hjälpa. Jättestolt och glad över mina fina kunder som berikar mina dagar med skratt & fina samtal. Vi dricker kaffe & bubbel samtidigt som jag & min personal får möjlighet att rå om, inspirera & hjälpa i en miljö som får kunderna att slappna av & lita på oss. Ellen´s Corner har blivit precis det jag önskar mig!”

Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
”Jag vill att mitt sortiment ska kännas fräscht, spännande och ’i tiden’. Klassiskt hållbart med influenser av trender. Vi säljer mest kläder, skor och accessoarer men butiken är väldigt ombonad och mysig med inredningsdetaljer och presenter. Vi hjälper gärna till med såväl vardagskläder som festkläder. Jag gillar att mode handlar mer om vilken stil du gillar än ålder och jag har stor variation i ålder bland mina kunder. Jag antar att de som söker sig till min butik gillar variationen i mitt sortiment och de varumärken som jag har. Jag märker att mina kunder gillar att jag har både kända och okända märken.”


Foto: Fina produkter i butiken

Skulle du säga att det idag är viktigare med ett bredare sortiment, så kallat lifestyle, än det var förr?
”Det är kanske lite skillnad från förr att tiden inte räcker till och därför uppskattar många att hitta flera olika varumärken i samma butik och lite annorlunda sortiment. De vill spara tid och köpa sådant som inte går att hitta överallt. De vill ha ett ärligt och personligt bemötande. Därför är såklart sortimentet väldigt viktigt, men för den sakens skull behöver det inte vara brett utan mer att märkena kompletterar varandra.”

Vad är det bästa med att driva butik?
”Min butik är mitt andra hem. Den kräver mycket omsorg och kärlek, precis som alla som besöker Ellen´s Corner. Att ha en egen butik är en livsstil och ingen dag är den andra lik! Det är underbart att få göra det jag tycker är utvecklande och kul.”

Vad är det svåraste att driva butik?
”Det är svårt att sätta gränser mellan jobb och fritid. Det är viktigt att stanna upp och njuta, reflektera, återhämta sig och våga ta ledigt ibland. Sociala medier kan stressa och jag vill att mitt flöde på Instagram ska vara inspirerande och betydelsefullt. Det är svårt att hinna med att utveckla min affärsidé. Jag har bara haft min butik i 5 år och jag har idéer och visioner, men tiden räcker inte till.


Foto: Josephine som är timanställd på Ellen´s Corner poserar i plagg från butiken

Hållbarhetsfrågan står högt på agendan i dessa tider, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni på Ellen’s Corner med hållbarhet?
”Många kunder är medvetna om hur vår bransch påverkar miljön och vi måste ta ansvar i alla led. Att vara skicklig och kunnig på material och välja leverantörer med omsorg. Tillsammans med mina kunder försöker jag inspirera dom till rätt köp och jag vill verkligen att de får användning för allt de köper på Ellen´s Corner. Hållbart mode och hitta olika kombinationer med både gammalt och nytt.

Vad tror du är de viktigaste ingredienserna för att lyckas med det ni gör?
”För mig och Ellen´s Corner känner jag att jag hittat ett vinnande koncept med rätt ingredienser. Det lilla extra och oväntade i både bemötande och sortiment. Att ha känslan för att köpa in rätt produkter och ha stort intresse för kunden. Vi är glada, positiva & samtidigt engagerade och väldigt nyfikna på våra kunder. Äkta. Nära till våra känslor och det märker kunderna.”

Hur ser er bransch ut idag och hur ser utvecklingen ut framåt?
”Branschen är tuff så det gäller att ha lite skinn på näsan. Att vara kreativ och driven. Det finns alltid ett intresse för att mötas i fysiska butiker och få inspiration utöver det vanliga. Att du skapar en mötesplats där du med din kompetens och yrkesskicklighet som inspiratör gör skillnad. Vi vet inget om framtiden och det är en del av spänningen, att vara föränderlig. Våga utmana och göra något annorlunda. Jag vill verkligen hänga med i utvecklingen och ta utmaningar som kommer och se de som möjligheter istället för hinder.”

Ellen´s Corner på sociala medier
Instagram: @ellens.corner
Facebook: @butikellenscorner

Nyheter