Månadens butik juni 2022: JoRD

Längs med vattnet på Östra Köpmangatan i Stenungsund ligger klädbutiken JoRD som drivs av Lena Karanzas. I samband med att vi utsåg JoRD till månadens butik för juni 2022, passade vi på att ställa Lena några nyfikna frågor om butiken, sortimentet och tankar kring hur man bäst möter kunden.

Berätta om JoRD, hur började allt?
Det började för 16 år sedan. Jag, Lena, hade jobbat i transportbranchen i 20 år. Tankarna om ett kreativare yrke hade länge funnits. Jobbade lite extra i en helt nyöppnad butik som hette Jord på Stenungsungstorgs köpcentrum. När endast butiken var 4 månader blev den till salu. Eftersom jag alltid haft ett genuint klädintresse så köpte jag konceptet. Helt oerfarna stod jag och min dåvarande kompanjon (som nu mera är utköpt), helt oerfarna av branchen, med en klädbutik. En dam- och herrbutik som hade Object (Bestseller) och Gabba som enda märken. Vårt koncept var lite rockigare än de mer klassiska butikerna som fanns. På den tiden var branchen mycket mer märkesfixerad och alla kunder ville ha Hunky Dory, Pleasejeans, OddMolly, med mera.

Vi började sakta och säkert att försöka utveckla butiken och ta in fler märken. Då var det inte så lätt eftersom det fanns mer etablerade butiker med kända varumärken. Vi gick på många nitar som blev bra lärdomar. Efter 4 år ,när jag blev ensam ägare, tog jag bort herrsegmentet och koncentrerade mig mer på dam – vilket gav utdelning. Jag började sakta och säkert få in mer attraktiva märken. Vi har även satsat mycket på smycken och väskor.

Vi har även haft webshop som komplement. Den ligger lite nere just nu  men ska vara igång i juni igen, i en annu bättre version än innan. Idag har jag framförallt bästa Rebecca som hjälper mig på heltid,  tillsammans med lite extrapersonal. Vi har ju butiken i ett köpcentrum som i princip alltid är öppet.

Vilken typ utav produkter säljer ni?
Eftersom kunden inte är så märkesfixerad längre gör det lättare för oss att sälja och hitta mer unika varumärken där vi kan köpa mindre kvantinteter. Det har blivit vikigare för kunden att de verkligen gillar plagget för plagget skull och inte för att är ett speciellt märke.

Kläder, väskor, skor och mycket smycken, då framför allt Carolin Svedbom och lite okända märken som jag hittar hos leverantörer på mina resor till Malaga. JoRD är en mer trendinspirerad butik som satsar mer på få unika plagg. Vi har dock valt att fortsätta jobba med Bestsellers märken Object, Vila och Selected Femme, men nu i mindre skala. Vi har även Neo Noir som är vårt bästsäljande märke. Utöver dessa har vi även Inwear, Coster Copenhagen, Leve Room, Lois, Ivy Copenhagen, American Vintage, med mera.

Vad är det absolut bästa med att driva butik?
Våra kunder! Glädjen att få hjälpa dem att hitta sin stil och känna sig fina. Såklart att man även får jobba med sitt intresse.


Foto: Butiken

Vad har ni för strategi när det kommer till det sortiment som ni köper in?
Vi försöker vara våra leverantörer trogna. Relationen till dem är oerhört viktig för oss. Vi jobbar gärna med samarbeten, kvällar och tävlingar tillsammans Sedan försöker vi såklart även alltid hitta lite nytt för att hålla  butikens trendfaktor uppe. Hos oss ska både mor och dotter kunna handla.

Vad skulle ni säga att era kunder uppskattar mest när de besöker er?
Vår ärlighet och vår positivet. Här ska kunden alltid känna sig hemma. En härlig atmosfär är viktig. Vi bjuder gärna på kaffe och en liten pratstund. Vårt unika läge precis vid havet ger även härlig känsla.

Hållbarhetsfrågan står högt på agendan i dessa tider, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni med hållbarhet?
Hållbarhet är mycket viktigt! Våra leverantörer jobbar mycket på detta och framför allt återvunna material.

Vilken skulle ni säga är er största tillgång? Och vilken skulle ni säga är er största utmaning?
Vår största tillgång är min personal och vårt fantastiska läge. Även att vi alltid ligger i framkant och hittar unika plagg och accessoarer till våra kunder.

Vad är ert bästa tips för hur man inspirerar kunden?
Vi tar oss tid med våra kunder. Visar och tipsar såklart. Skyltar och hänger om ofta. Sociala medier är superviktigt idag, framför allt Instgram. Vi kör även live-shopping på Facebook varannan vecka.

Vad tror ni är den största drivkraften kunden har för att vilja komma och handla i en fysisk butik istället för online?
Personliga mötet och att få hjälp, se och prova produkterna.


JoRD på sociala medier

Instagram: @jordklader
Facebook: @jordklader

Nyheter