Månadens butik mars 2023: Thun’s

Utanför Uppsala hittar vi Thuns, med en butiksyta på 3.300 kvadratmeter och över 300 leverantörer. Nu har de blivit utsedda till månadens butik för mars 2023 och vi har intervjuat ägarna. Idag drivs familjeföretaget av tredje generationen och vi har fått höra mer om hur de arbetar med kundflöden och strategier kring de breda sortimentet. 

Berätta om Thuns, hur började allt?
Thuns är ett familjeföretag som ligger cirka tre mil utanför Uppsala, vid Faringe station. Butiken grundades för över 50 år sedan och drivs idag av tredje generationen. Det som grundarna Albert och Anna Thun först startade var en fabrik med tillverkning av jutedrev och putstrasor som såldes till industrier. Affärerna gick strålande och senare utvecklas verksamheten till försäljning av mattrasor, kläder och porslin till privatpersoner. På den vägen fortsatte sedan Albert och Annas barn, och idag barnbarn att driva företaget. Vi håller till i samma lokaler som då och har utökat butiksytan från de till en början 300 kvadratmeter till dagens 3.300. Idag är vi ett varuhus som är till för hela familjen och hos oss finns skor, kläder, husgeråd, inredning och hemtextil. 

I butiken hittar kunden flera olika spännande varumärken, vad har ni för strategi när det kommer till ert sortiment?
Vi har över 300 olika leverantörer och vår vision är att det ska finnas något för alla när man kommer till oss – och vi blandar både det senaste med klassiker. Tack vare att vi huserar i egna lokaler kan vi både ha lägre priser och reglera våra egna öppettider. Våra öppettider är kända för att vara udda och det är sedan den gamla fabrikstiden. Att vi har stängt på söndagar är kanske inte lika populärt hos kunderna som det är för personalen, men i och med det har vi däremot märkt av är ett större tryck på lördagar. Kunderna har lärt sig att passa på när vi har öppet, det krävs bara lite mer planering.  

Vilket skulle du säga är ert största framgångsrecept?
Våra kunder kommer inte till oss bara för de lägre priserna vi erbjuder, utan också för vår fantastiska personal. Vi vill gärna att alla våra kunder ska känna sig sedda. Vi finns till för dem och vill att de känner sig välkomna. Personlig service är väldigt viktigt för oss och vår duktiga personal finns alltid på plats, alla som jobbar hos oss är experter inom något område. Vi har inte speciellt stor personalomsättning, vilket vi tycker är en framgång!

Hur arbetar ni med kundflödet till er butik?
Vi hoppas och tror att vi har en trogen kundkrets som gärna berättar för andra om sitt besök och sedan återkommer. Vi finns långt ute på landet så det enda sättet att ta sig hit är med bil. Vår utmaning är att kunderna ska känna att det är värt mödan att åka de extra milen ut till oss för ett besök. Därför är det viktigt att vi kan erbjuda mer än bara shopping, så som en bit mat hos grannen Café Gobiten. Varje höst har vi även en modevisning som på senare år blivit väldigt populär. Då kommer kunder från både när och fjärran hit, vi visar upp höstens mode och håller extraöppet för shopping efteråt. Innan pandemin hade vi tre kvällar med 450 personer per kväll. Biljetterna sålde slut på 20 minuter – otroligt roligt! 

Hur tror du att framtidens butik kommer se ut?
En stor och viktig kundgrupp hos oss är våra äldre och de uppskattar att få gå och klämma och känna på varorna. Alla är inte bekväma med näthandel, så dem får vi inte utesluta. Vi vill att kunderna fortsatt ska komma till oss, både för personlig shopping och upplevelsen. Idag spenderar kunderna fler timmar hos oss och snittkunden handlar 10 varor per tillfälle.

Thuns på sociala medier:
Instagram: @albertthun
Facebook: @thuns 

Nyheter