Månadens medlem november 2022: Sambo Luleå

I Luleå ligger sedan år 2005 butiken Sambo drivs av Ann-Helen Johansen och i november utsåg vi på Stockholm Fashion District dem till månadens butik. I intervjun med Ann-Helen nedan kan du bland annat läsa mer om butikens sortiment, deras största utmaning och hur de kan ligga i framkant genom att anpassning till kundens behov och önskemål.

Berätta om Sambo, hur började allt?
Vi startade för 17 år sen med mod, mycket vilja och en stor och hjälpsam familj i ryggen. Jag är i grunden sömmerska och väldigt intresserad av skapandet i sig, men det finns också ett behov av att jobba med människor och att hitta lösningar – gärna i ett behagligt men högt tempo.
Vilken typ utav produkter säljer ni?
Vi säljer dam- och herrkläder. Vi väljer varumärken som känns trendiga, prisvärda och som har bra värderingar och arbetssätt.
Vad är det absolut bästa med att driva butik?

Det är roligt! Trevliga kunder och fina kollegor. Tiderna och utmaningarna förändras och med tiden utvecklar vi butiken och skapar nya arbettssätt. Det gör mig stolt att vi har en arbetsplats där det finns arbetsglädje, kreativitet och nytänkande samt att både kunder och personal mår bra och trivs hos oss. Olika förmågor ger spännande nya tankar och gör oss starkare.

Vad har ni för strategi när det kommer till det sortiment som ni köper in?
Vi väljer varumärken som känns bra. Vi satsar på långsiktiga samarbeten och försöker skapa en bra mix av bas och roliga ”utstickare”, som man inte ser på så många andra ställen. Snygga matchningar som gör det lätt för kunden att hitta hela outfits. Tjejerna som jobbar hos mig är duktiga och får också ta ansvar och göra egna inköp samt live-shoppingevent. De får ansvar och gör ett jättebra jobb.

Foto: Ann-Helen med teamet

Vad skulle ni säga att era kunder uppskattar mest när de besöker er?
Upplevelsen, hoppas jag. Ett bra bemötande och ett spännande utbud. Vår live-shopping har också varit uppskattad och gett oss en möjlighet att hålla närmare kundkontakt även med kunder från andra orter. Vi är flexibla och ställer upp för kundernas önskemål. Under corona har vi jobbat med lånekollektioner på arbetsplatser, där man i lugn och ro har kunnat kika på plaggen på sin lunchrast och sedan gjort en beställning som vi kört ut. Vi har också erbjudit bokningar efter stängning för de som är riskgrupp och behövde tid att titta i lugn och ro.

Hållbarhetsfrågan står högt på agendan i dessa tider, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni med hållbarhet?
En stor o viktig fråga, vi har en skyldighet att påverka där vi kan! Vår butiksinredning består av återbrukat trä, kompleterat med bord från ett lokalt snickeri samt vintage-inköp. Den är unik och stadig, samtidigt som den kommer hålla länge! Vi har slutat med plast och köper istället ”non-woven-påsar”. När det komer till hållbarhet så är kvalitet en viktig aspekt. Dels att det är bra material som verkligen håller men också hur deT produceras. Så långt vi kan köper vi BCI-märkta jeans, Ecovero-viscose och återbrukad polyester. Vi behöver dock ständigt bli bättre!

Vilken skulle ni säga är er största tillgång? Och vilken skulle ni säga är er största utmaning?
Vår största tillgång är vår duktiga personal, att vi har ett bra läge på butiken samt våra live-shoppingevent! Vår största utmaning för butiken just den här hösten är ju den ekonomiska situationen i landet. Mitt i krisen så tänker jag på att försöka ha distans till vad som är riktig stress och vad som inte är det. Jag tänker på dem som verkligen upplever krig på nära håll och den stressen det måste innebära. Våra motgångar är ju då i jämförelse verkligen hanterbara.

Sambo Luleå på sociala medier
Instagram: @samolulea
Facebook: @sambolulea

Nyheter