Månadens butik: Nicco

Besöker du Halmstad i sommar får du inte missa butiken Nicco, en favorit bland Hamlsta-bor sedan länge. Med personlig service och genom att tänka nytt fortsätter nya generationer att hitta till Nicco!

Berätta om Nicco!
”Vi är en multibrandbutik, med kläder, skor och accessoarer, även lite lakrits och heminredning. Vi startade 1982, så nästa år är det 40 års jubileum! Det var jag och min mamma som startade butiken, hon gick tyvärr bort tidigt i cancer, så sen år 2000 har jag drivit butiken själv. Jag har haft turen att ha fantastiska medarbetare som har stannat länge, vilket också är en trygghet för kunderna och det är jag väldigt tacksam för. Butiken är 450 kvm stor, vi har den delad i en avdelning för män och en för kvinnor. Vi har kunder i alla åldrar, yngsta 15-16 och sedan ända upp till 90 år. Framförallt erbjuder vi personlig service, bokade shoppingtider och företagsevent. Vi säljer också en del profilkläder. Ingen kund är för liten för att tas om hand på det sätt som passar dem bäst. Vi är flexibla och sätter kunden främst, Vi vill att kunderna ska vara glada och nöjda när de går ut igenom dörren.”

Vad är det roligaste med att driva butik?
”Kundrelationer och nya utmaningar hela tiden, det sker en stor förändring i köpbeteendet just nu och det gäller att hänga med. Pandemin har också, efter att man först nästan blev lamslagen och rädd för att inte kunna överleva, gett jävlar anamma och hjälpt till att tänka nytt.”

En liten fågel viskade i vårt öra att ni är mycket duktiga på långvariga kundrelationer, vad är hemligheten?
”Att kunna tänka sig in i hur kunden tänker och service, vi gör enkla ändringar på plats, så ett par byxor som behöver sys upp kan vi oftast fixa samma dag. Vi försöker tillgodose så att alla ska trivas, vår kaffemaskin nyttjas oftast av någon som är med som smakråd (äkta hälft tex) och vi har en lekhörna till de mindre barnen, så föräldrar kan handla i lugn och ro. Framförallt att alla kunder är lika viktiga.”

Halmstad är en sommarstad, hur arbetar ni för att få ett kundflöde även andra tider på året?
”I Halmstad bor det 100 000 invånare, så det är inget som vi direkt tänker på. Halmstadborna är våra trognaste kunder och de vi lever på. Sen är det alltid trevligt med sommargästerna som gör att juli månad alltid ligger i topp på försäljningsstatistiken, men det är bara en månad.”

Vilken är den främsta utmaningen med att driva butik idag och hur gör ni för att överkomma den?
”Just nu är det fortfarande pandemin och det svåra är att nå ut till kunderna. Vi jobbar hårt med sociala medier, modevisningar på nätet och bokade små shoppingevent. Vi har ett kundregister med 6000 kunder, så sms-utskick och mail jobbar vi en del med. Vi vill stå starka och vara ett tryggt alternativ till kunderna när pandemin är över.”

Hur tror ni att framtidens butik kommer att se ut?
”Det känns som att kunderna kommer tillbaka till den fysiska butiken, man är lite trött på att sitta hemma och klicka hem varor efter ett år av isolering. Jag tror att man behöver se över tekniken, det ska vara lätt att handla och betala på olika sätt, man har vant sig vid snabbheten och enkelheten på nätet. Den fysiska butiken och näthandeln kommer att flyta ihop lite mer, är man i butiken och handlar vill man kunna välja betalningssätt som på nätet och kanske också returmöjligheten. Tror att man måste ha en bra webbsida som en valmöjlighet i framtidens butik.”

Besök gärna Nicco på Instagram här!

Nyheter