Pressmeddelande 18.01.2023: Stockholm Fashion District inleder 2023 med en stark säsong

Utöver vår dagliga showroom-verksamhet och aktiviteter, bjuder våren på många intressanta evenemang i Stockholm Fashion District. Helena Waker, vd på Stockholm Fashion District, sammanfattar säsongens start.

”Vi har nått denna punkt tack vare ett nära samarbete med så många duktiga aktörer i branschen, där vi med gemensamma styrkor skapat en kraftfull handelsplattform i Sverige. Vi visar upp ett stort utbud av utställare och kollektioner, där både svenska och internationella designers ställer ut sina varumärken. Tack vare vårt arbete med textilindustrin är vi också djupt involverade i frågor som rör produktionsprocesserna, samt de nya lösningar som är väsentliga för hållbarhetsarbetets framtida utveckling. Arbete som behövs för att flytta modebranschen framåt. Vi samarbetar med väletablerade börsbolag till nystartade företag med nya affärsmodeller, vilket vi tror är en av de stora bidragsgivarna till det stora intresset för Stockholm Fashion District. Att vara en del av denna resa är ett verkligt privilegium och vi ser så fram emot den kommande säsongen.”, säger Helena Waker.

Se några av säsongens alla höjdpunkter nedan.

PRESSKONTAKT
Malin Wasström
Head of Communication & Marketing
malin@tradepartners.se
+46 76 518 90 17

Foto: Märket Milooks monter under Fashion Week Trade i augusti 2022. Fotograf: Ben Nilsson.

En fullbokad Fashion Week Trade
Stockholm Fashion District består av cirka 145 showrooms fördelade på Stockholm Showroom och Stockholm Shoe House, samt en stor mässhall. Till säsongens Fashion Week Trade i februari är alla platser fullbokade med både våra fasta varumärken samt gästutställare. Vi ser fram emot att återigen skapa ett utrymme för produktiva möten och erbjuda en arena för effektiv handel. Veckans program är fullt av inspirerande och roliga aktiviteter, som trendseminarier med skoexperten Sara Winter och en föreläsning med Carolina Henning, expert på personlig shopping. Se programmet i sin helhet här.

Foto från vänster: Lisa Lang (foto: Zurich University of Arts #CEF22 @alizigeliphoto, Ali Zigeli), Muchaneta ten Napel & Konrad Olsson

Internationella gästföreläsare
Torsdagen den 26 januari, i samband med Nordic Fabric Fair, har du en fantastisk möjlighet att lyssna på ett föredrag mellan Lisa Lang, Director Policy & EU Affairs Orchestrator och Muchaneta ten Napel, VD och grundare av Shape Innovate, där de kommer att diskutera de kommande EU-förordningarna och vad de kommer att betyda för ditt företag. Föredraget kommer att modereras av ingen mindre än Konrad Olsson, chefredaktör och grundare av Scandinavian Mind. Välkommen att lyssna på föredraget ”The New Rise of the Creative Class – how fashion can save us”. Förutom panelsamtalet kommer du, som alltid, att få träffa våra kunniga utställare som visar upp allt från internationella textilier till deadstock. På plats kommer du även kunna ta del av nya innovationer, såsom OnceMore.

Föranmälan till föreläsningen krävs och du kan säkra din plats här. Att lyssna på föredraget är gratis och lunch ingår.

Stockholm Fashion District expanderar

Vi bygger ut Stockholm Shoe House, lägger till extra kvadratmeter till byggnaden och välkomnar ANWR till vårt community – något som kommer att firas under Fashion Week Trade. Samtidigt får Stockholm Showroom en stor remake av sin entré, med ny design likväl som inredning, och vi ser fram emot att välkomna alla att se resultatet under Fashion Week Trade.

Foto: Emma Rose Schuring &  Malva Carlsson från Houdini Sportswear tar emot priset i kategorin Fashion Retail Talks Sustainability 2022. Fotograf: Rasmus Lindahl.

Nomineringsperioden för Encouragement for Action öppnar
Efter ett mycket framgångsrikt år för Encouragement for Action 2022, med över 100 nominerade, en välbesökt prisceremoni på Nobis hotel och en utställning i Paris under Paris Fashion Week, ser vi fram emot att öppna nomineringsperioden för vårt hållbarhetspris i januari. Läs mer om Encouragement for Action och tidigare vinnare, som Lars Wallin, Filippa K och Nudie Jeans, här.