Här är vinnarna och mingelbilderna från Encouragement for Action 2022

Encouragement for Action instiftades 2018 av Stockholm Fashion District som ett uppmuntranspris och en utställning med syfte att uppmuntra till hållbarhet och utveckling i modeindustrin. För den femte gången samlas under en prisceremoni med syfte att uppmuntra insatser och innovationer inom hållbarhet i den svenska modeindustrin. Nedan kan du läsa mer om vinnarna och se alla mingelbilder från prisutdelningen. 

Priscermonin hölls på vackra Nobis Hotell i Stockholm och i sällskap av ärade gäster delade Stockholm Fashion District ut pris till fyra vinnare, en i varje kategori av Encouragement for Action 2022.

Vi är stolta över att, genom vårt dagliga arbete såväl som genom Encouragement for Action, kunna stärka hållbar handel och inspirera människor att fatta mer hållbara beslut. Detta genom att lyfta fram insatser och innovationer i mode- och textilbranschen. Vi är också mycket stolta över att få chansen att presentera detta pris och alla vinnarna genom en utställning på Svenska Institutet i Marais, under Paris Fashion Week., säger Helena Waker, VD på Stockholm Fashion District.

Detta års prisceremoni och talk fokuserade på temat tid och relationen den har till mode.

För att förändra samtidsmodet måste vi förstå dess mekanismer. Mest centralt är modets relation till tid. Under de senaste hundra åren har samhället rört sig allt snabbare, vilket även accelererat modet. För att kunna ställa om branschen till en mer hållbar industri måste därför relationen mellan samhälle, mode och tid granskas. Vinnarna i EfA har utsetts för att de på olika sätt visar vägen framåt, utifrån gedigen kunskap och erfarenheter om vad som både är bra för miljön och efterfrågas av konsumenter.”, säger Philip Warkander, Lektor på Textilhögskolan i Borås och ordförande i Encouragement for Actions etiska råd.


Anna Annerås, Siptex 

Vinnare av Closing the Loop: Siptex
Motivering: En viktig princip för den cirkulära ekonomin är materialen och hur vi tar hand om återvinningsprocessen. Varje år deponeras eller förbränns 4,3 miljoner ton textilavfall i EU. En koppling har gjorts i Sverige mellan insamling av textilier och högkvalitativ återvinning. Årets vinnare i kategorin Closing the Loop är världens första automatiska storskaliga textilsorteringsanläggning, som kommer att förändra möjligheterna till återvinning i stor skala.


Foto: Magnus Fransson, Wargön Innovation

Vinnare av Fashion Innovation: Wargön Innovation
Motivation: Kategorin Fashion Innovation delas årligen ut till ett företag som har blickat in i framtiden och genom innovation bidragit till en mer hållbar modeindustri. Framtidens material utvecklas genom innovationer, ofta av små företag med stora ambitioner. För att lyckas driva en idé till verklighet krävs stora resurser och framgångsrika utvecklingsprocesser. Årets vinnare i kategorin Fashion Innovation fungerar som en katalysator för att bidra till genomförandet av dessa hållbara ambitioner.

Med sin expertis, tekniska utrustning och nätverk ger de pionjärer förtroende och resurser för att möjliggöra utveckling och kommersialisering. Vinnaren skapar möjligheter för företag att tänka större i en ny miljö, med nya resurser och med syftet att möjliggöra produktion av framtidens hållbara material. Årets vinnare är ett multifunktionellt kompetenscenter med fokus på textila innovationer – ett företag som bidrar till att stärka och utveckla Sveriges innovationskraft, genom att bidra till processen att omsätta idéer till verklighet.


Foto: Malva Carlsson & Emma Rose Schuring, Houdini Sportswear

Vinnare av Retail Talks Sustainability: Houdini Sportswear
Motivation: Det här är ett företag som driver utvecklingen framåt och är en del av att förändra konsumtionsmönster på ett mycket hållbart sätt. De delar kunskap om hållbara metoder, teknologier och lösningar med full spårbarhet och transparens i sin egen värdekedja. Vinnaren av denna kategori arbetar ständigt med sina kollektioner, tjänster och produktion, med målet att alltid vara så hållbara som möjligt. Samtidigt arbetar de med sin långsiktiga plan för att bli en regenererande kraft för samhället och planeten 2066. Genom kontinuerlig kommunikation med kunden och en nära koppling till vår natur visar de vägen till ett mer hållbart val.


Foto: Lars Wallin, Lars Wallin 

Vinnare av Sustainable Identity: Lars Wallin
Motivation: För det alltid bibehållna fokuset på välskräddade plagg av hög kvalitet och ett tydligt tankesätt för att skapa längsta möjliga livslängd för plaggen. Står samtidigt bakom projekt i branschen för att upplysa och öka medvetenheten hos konsumenter om hållbara val och genom att involvera mode, konst och drama, skapa en bredare spridning. Dessutom genom att starta ett nytt initiativ som hjälper kunden att förbättra och förnya befintliga plagg och därför skapar möjlighet till en hållbar garderob – vilket blir en motrörelse till köp-och-släng-konsumtionen. Vinnaren i denna kategori leder vägen i svensk coutures hållbarhetsarbete.

MINGELBILDER
Alla mingelbilder från kvällen hittar du här.

FOTOGRAF
Rasmus Lindahl

LÄS MER
Läs mer om Encouragement for Action, det etiska rådet och de respektive jurygrupperna här.

PRESSKONTAKT
MODIN Communication, efa@modincommunication.com

 

Nyheter